تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند
  • ۰
  • ۰
مقدمه ای درباره وایرال شدن محتوا : در دنیای پرهیاهوی تبلیغات امروزی که اکثر تبلیغات توسط مخاطبان دیده نمی شود، استفاده از محتوایی که توسط خود مخاطبان ویرال شود نیازمند اصول و شیوه هایی است که آقای استیو رایسون آن را بخوبی طبقه بندی کرده و با ذکر مثال های عینی به تشریح آنها پرداخته است. شما شاید از این شیوه ها هم اکنون استفاده می کنید و شاید هم برخی از آنها را برای کسب و کار خود نمی پسنید، اما همانطور که اشاره شد، مهم ترین ویژگی این نوشته، ارائه یک ساختار کاملا روشن  در ۱۴ بخش و اشاره به نمونه های عینی است که می تواند شما را در بازایابی محتوایی یاری نماید.
 علیجاه شهربانویی مدیر عامل آژانس تبلیغاتی سان
عضو هیات علمی و مدرس دپارتمان تبلیغات مدرسه کسب و کار بن ژیوار

امسال درباره چه موضوعاتی مطلب خواندید؟ آیا از آن دست مطالبی بود که در سال ۲۰۱۵ به سرعت و به طور گسترده منتشر شد؟ ما فکر می کنیم که امکان استفاده از مهندسی معکوس در محتواهایی با بازنشر ویرال وجود دارد که در یادگیری روش نشر گسترده و سریع محتوا در آینده به ما کمک می کند.

چرا یک محتوای خاص بارها و بارها منتشر و مانند ویروس در میان کاربران پخش می شود؟ ما ۱۰۰ میلیون پسترا در سال گذشته بررسی نمودیم و ویژگی های مشترک محتواهای ویروسی را مشخص کردیم. امسال بیش از یک میلیارد مطلب به پایگاه اطلاعات محتوای مان اضافه و مجددا پست هایی را که به سرعت منتشر شده اند بررسی کردیم. تحلیل های ما نشان می دهد که محتواهای ویروسی استثنا هستند و متاسفانه هیچ فرمول جادویی برای تبدیل شدن به این نوع محتوا وجود ندارد.

هرچند، از محتوای ویروسی می توانیم در جهت بهبود قابلیت نشر و به کار گیری محتوای خود بهره ببریم. پست های مورد نظر ما در این بررسی عمدتا پست هایی با مخاطب نهایی یا همان End User هستند.

نمونه هایی از پست هایی که در سال ۲۰۱۵ بیشترین بازنشر را داشته اند در پایین آورده ایم و تلاش کردیم که علت انتشار گسترده آن ها را کشف کنیم. اگر شخصا زمانی برای مرور آن ها ندارید، می توانید مستقیما به بخش نتایج ما رجوع کنید. بررسی های ما چهار عنصر مختلف را مشخص می کند که غالبا در محتوای ویروسی یافت می شود. ترکیب این عناصر ممکن است موفقیت در نشر ویروسی را تضمین نکند اما می تواند قابلیت نشر را بهبود بخشد. این چهار عنصر را در هریک از پست های ویروسی زیر پیدا کنید.

 

محتوای وایرال

پست های ویروسی یا همان محتوای وایرال ، پست هایی خاص هستند که جهت و بینش دارند

پست های ویروسی از قواعد معمول تبعیت نمی کنند. مثال های زیر مربوط به پست هایی هستند که میلیون ها بار به اشتراک گذاشته شده اند. هرچند، با مشاهده نمودارهای زیر می بینیم که این محتواهای ویروسی حتی در بزرگترین سایت های ویروسی نیز جزء استثناها هستند. این نمودارها نحوه توزیع اشتراک گذاری پست های بازفید Buzzfeed و نیویورک تایمز  New York Times را نشان می دهد.

نشر گسترده و وایرال شدن محتوا چگونه رخ میدهد؟ نکاتی برگرفته از محتواهای دارای بیشترین بازنشر

هرچقدر که انتشار پست ها بیشتر شود تعدادشان کمتر می شود. نشر ویروسی شبیه به کیمیاگری است و حتی بهترین سایت ها نیز نمی توانند موفقیتی که در پست های برتر خود کسب کرده اند را همواره تکرار کنند (اگر می توانستند این کار را می کردند). سایت های برتر مانند اکثر ناشران، تعداد زیادی محتوای ثابت و تعداد اندکی محتوای پرمخاطب برای انتشار در نظر دارند. با مشاهده تصویر زیر می بینیم که سه مطلب برتر با بیشترین بازنشر در هافینگتون پست این موضوع را کاملا روشن می کند. پست برتر تقریبا دو برابر بیشتر از سومین پست از لحاظ تعداد باز نشر به اشتراک گذاشته شده است. این الگویی است که بارها و بارها شاهد آن هستیم.

نشر گسترده و وایرال شدن محتوا چگونه رخ میدهد؟ نکاتی برگرفته از محتواهای دارای بیشترین بازنشر

بنابراین پست های ویروسی جزء استثناها هستند، و هیچ فرمول ساده ای برای موفقیت در نشر ویروسی وجود ندارد ــ مگر اینکه یک فرد مشهور در سطح جهانی باشید. ما محتواهایی را که از سوی افراد مشهور، موسیقی دانان، فیلم ها یا درباره ی آن ها بود از بررسی های خود حذف کردیم، اگرچه می توانند حجم عظیمی از ترافیک اطلاعات را در اختیار بگیرند. برای مثال، انتشار آهنگ جدید ادل به نام سلام (Hello) در یوتیوب به سرعت از مرز ۵۰۰ میلیون بازدید گذشت.

نشر گسترده و وایرال شدن محتوا چگونه رخ میدهد؟ نکاتی برگرفته از محتواهای دارای بیشترین بازنشر

پس اگر ادل نباشید چه می شود؟ (اگر ادل هستید: سلام، حالتان چطور است؟ لطفا در صورت تمایل این پست را به اشتراک بگذارید ). برای تولید محتوایی که قابلیت نشر بیشتری داشته باشد چه کاری می توانید انجام دهید؟

از بررسی این پست های ویروسی درمی یابیم که چگونه قابلیت نشر بیشتری برای محتوایمان ایجاد کنیم، حتی اگر به صورت ویروسی منتشر نشود. در اینجا نکاتی از محتواهای برتر دارای بیشترین بازنشر در سال ۲۰۱۵ آورده شده است.

نشر ویروسی (وایرال شدن محتوا ) چگونه انجام می شود؟

۱- مردم را شگفت زده کنید (حقایق و تصاویر)

مردم دوست دارند مطالبی به اشتراک بگذارند که دیگران را شگفت زده می کند – مطالبی از هر دو نوع حقایق و تصاویر. آن ها به انتشار پژوهش ها و ترند های جدید علاقمند هستند، بخصوص اگر عقاید فعلی را به چالش بکشد. نظر سنجی ۲۰۱۳ مارکتو با برایان کارتر درباره اینکه چرا مردم مطالب را در فیسبوک به اشتراک می گذارند نشان داد که مردم عاشق انتشار محتواهای جذاب و شگفت انگیز هستند. ما اثبات این دیدگاه را در بررسی بیشترین بازنشر ۲۰۱۵ شاهد هستیم.

مثال: ماالشعیر (مترجم) از بیماری آلزایمر جلوگیری می کند (۹۳۸٫۰۰۰ بار به اشتراک گذاشته شده)

محتوایی که امسال بیشترین بازنشر را در سایت استاندارد شب لندن داشت پستی بود که احتمالا باعث شادی بسیاری از ما شد. این مطلب که بر پژوهش های جدید تاکید داشت اظهار می نمود که ماالشعیر به پیشگیری از بیماری دمانس (زوال عقل) و آلزایمر کمک می کند. خبر بسیار خوشایندی در کریسمس. به سلامتی!

مثال: دلیل اعتیاد آن چیزی نیست که شما فکر می کنید (۲ میلیون بار به اشتراک گذاشته شده)

موضوع مطلبی که امسال بیشترین بازنشر را در هافینگتون پست داشته نیز شگفت انگیز و غیرمنتظره است. عنوان مطلب عنوانی تحریک کننده است که با پژوهش ترکیب می شد. این پست درباره اعتیاد بود، موضوعی رایج و مورد بحث و علاقه مردم. با تاکید بر پژوهش های جدید تفکر و ذهنیت غالب درباره اعتیاد را به چالش کشید و بر اهمیت انزوا و تنهایی تاکید نمود. این پست به روشنی ذهن را وادار به تامل می نمود و باعث شد که مردم با اشتیاق آن را منتشر کنند.

با مشاهده تصویر زیر می بینیم که این پست در فیسبوک به سرعت و در حجم زیاد منتشر شد. طبق یافته های ما در بیشتر موارد فیسبوک یک شبکه کلیدی در ایجاد جرقه و حرکت نشر ویروسی بود.

ادامه مطلب