تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چرا تبلیغات کاندیدا های انتخاباتی بیشتر پول دور ریختن است؟

هر چهار سال یکبار انتخابات شورای شهرو روستا برگزار می شود و کاندیداهای مختلف در این رقابت شرکت می کنند و با استفاده از ابزار تبلیغات سعی می کنند، در این مسیر شانس خود را افزایش دهند. اما متاسفانه همانطور که هر دوره شاهد هستیم، کاندیداها و البته مشاوران و اطرافیانشان، از آنجا که تبلیغات را چیزی معادل سلیقه می دانند، اکثرا تبلیغاتی می سازند که بی رنگ و خاصیت است و به هیچ وجه تاثیر خاصی ندارد. نهایتا برای مدتی سوژه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای اطلاع رسان، نظیر تلگرام می شود.

کاندیداها و مشاوران تبلیغاتی آنها اصلا توجهی به رقیب گرایی ندارند و سعی می کنند با ارائه شعارهای خیلی خوب  نظر رای دهندگان را جلب کنند. غافل از اینکه در اکثر اوقات نگاه به رقیب بسیار مهم تر از مشتری مداری است. چرا که همه، شعارهای شهرآباد،پرنشاط، همگی باهم، خرد جمعی، تهران بدون دود و نظایر آن را ارائه می کنند و در این حالت هیچ چیزی نصیب کاندیدای محترم نمی شود، چرا که رای دهنده اصلا او را از میان شعارهای مشابه به یاد نمی آورد.

مقوله رقیب گرایی از دیدگاه آل ریز را که حاوی مثالهای کاربردی است مطالعه بفرمایید.

مساله دیگری که گریبان گیر تبلیغات کاندیدا های محترم شورای شهر و روستا می شود، تعدد طرح هایی است که  آنها ارائه می کنند. در حقیقت آنها فکر می کنند، هرچقدر به کار خود تنوع بدهند، جذاب تر بنظر می رسند و احتمالا رای های بیشتری جمع می کنند. نتیجه این می شود که هر روز شاهد هستیم که کاندیدای محترم در شبکه های اجتماعی، نرم افزارهای اطلاع رسان و البته اگر وسع مالیش اجازه دهد، در کوچه و خیابان یک هویت متفاوت از خود ارائه می کند. در صورتیکه این کار به جهت فرصت محدود تبلیغات، نه تنها تاثیر مثبت ندارد، بلکه باعث کاهش یادآوری مخاطبان می شود.

در زمینه تمرکز بر یک ادعای منحصر بفرد، بهترین مورد کاوی پیروزی ترامپ است که در این نوشته به آن  پرداخته ام.


 مطالعه ادامه مطلب تبلیغات کاندیدا ی شورای شهر و روستا از لینک منبع 

  • علیجاه شهربانویی
  • ۱
  • ۰

تفاوت تبلیغات ایرانی و خارجی از منظر جامعه شناسی ایرانی

در نوشته قبلی تفاوت تبلیغات ایرانی و خارجی را بررسی کردیم و به نقش واسطه ها در کاهش تاثیرگذاری تبلیغات  اشاره کردم. و در این نوشته به مسائل دیگری که ”  مدیران همه چیز دان” بوجود می آورند خواهم پرداخت. می خواهم نوشته ام را با عبارتی بسیار معروف و تاثیر گذار از الکساندر پوپ شاعر انگلیسی آغاز کنم که گفت:” دانش مختصر چیز خطرناکی است؛ باید که از چشمۀ حکمت،یا هیچ ننوشی یا خود را سیراب کنی. در این چشمه، جرعه های کوچک آدمی را  بی خبر می کند.”

متاسفانه در لایه های مختلف مدیران شرکت ها کم نیستند از این دسته آدم هایی که از چشمه حکمت کم نوشیده اند و به قول استاد الهی قمشه ای بد مستی می کنند. این مدیران که بیشتر پای صحبت استاد سمیناری های غالبا فاقد مدرک نشسته اند، یا با مینی کتاب های چگونه یک روزه برنامه تبلیغات بنویسیم و یا چگونه یک شبه برنامه بازاریابی بنویسیم مانوس هستند و علاقمند به افیون جهان سوم، آقای برایان تریسی بوده و با محتوای فیلم راز آرامش می یابند، یا نهایتا به خاطر جو جامعه یک مدرک mba گرفته اند، اثرگذاری برنامه های تبلیغات و بازاریابی را کاهش می دهند و گاهی از بین می برند.

شوربختانه آنها چون در جایگاه هایی مثل مدیرفروش، مدیر بازاریابی، مشاور و گاهی مدیریت عامل تکیه زده اند، برنامه ها را به سمتی پیش می برند که دلخواهشان است و البته زمانی مشکلات پدیدار می شود که کار از کار گذشته است و سرمایه و فرصت از بین رفته است ، فارغ از اینکه آنها حتی لحظه ای فکر کنند که تبلیغات و بازاریابی علم  است.

ادامه مطلب

  • علیجاه شهربانویی
  • ۰
  • ۰

نقدی بر کمپین دست به دست که تنها به فکر پدیده آورنده خود بود تا نیازمندان

هرچقدر که کتاب “یک دو سه ، بی نهایت”[۱] اثر جورج گاموف در زمان خود گردآورنده موضوعات عجیب و قابل تامل است، کمپین دست به دست نیز در این عصر دارای نکات پر ابهام است. دست به دست را می توان از جمله کمپین  های مسوولیت اجتماعی دانست که بیشتر مسولیتش را به پدیده آورنده اش اثبات کرد تا به جامعه!

کمپین دست به دست با یک ایده خوب آغاز گردید. وب سایت شیپور به عنوان یک بستر نیازمندی های رایگان خرید و فروش، اقدام به ارائه طرحی کرد که کاربرانش این بار به جای ارائه کالاهای و نو و دست دومشان برای فروش آنها را به صورت رایگان در اختیار مستمندان و افراد محتاج قرار دهند.

قرار بر این بود که با هماهنگی برخی خیریه ها این کمک های مردمی که در شیپور گردآمده، به نیازمندان اهدا گردد و برای رساندن صدای این کمپین به گوش مخاطبان، شیپور به یک برنامه نسبتا پربیننده به نام “سه ستاره” با اجرای مجری پرحاشیه سالهای اخیر رسانه ملی متوسل شد. این برنامه در ایام نوروز پخش گردید و یکی از آیتم های پررنگ آن تبلیغ کمپین ” دست به دست ” بود. به موازات این برنامه از هنرمندان بنام نیز دعوت شد تا به این برنامه بپیوندند. سلبرتی ها نیز به این دعوت احتمالا با دریافت هزینه، پاسخ مثبت دادند و آن را در برنامه های مختلف و شبکه های اجتماعی خود، ترویج کردند.

ادامه مطلب کمپین دست به دست

  • علیجاه شهربانویی