تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بازی آژانس ها ! فکر می کنید اگر کاراکترهای سریال محبوب گیم آف ترونز (Game of Thrones Characters) در یک آژانس تبلیغاتی کار می کردند چه می گفتند و چه می کردند؟ خود شما راستی به کدام کاراکتر سریال گیم آف ترونز (Game of Thrones Characters) شبیه هستید؟
آژانس هندی دیجیتال Chipmp&z طرحهایی را آماده کرده است برای موقعیتی که هریک از کاراکترهای مشهور سریال گیم آف ترونز بجای یکی از افراد متخصص در زمینه تبلیغات قرار می گیرند. حتی برخی شخصیت ها به عنوان مشتری هم مطرح شده اند. این کار جالب با جملات قصار و تصویری سازی بسیار جالب توجه، شخصیت های سریال را به تبلیغاتچی هایی تمام عیار بدل کرده است البته به جهت تفاوت های فرهنگی و جلوگیری از منشوری شدن این وب سایت، همکاران من نتوانستند، عمده مطالب این نوشته را ترجمه کنند. شما اگر مایل هستید که متن کامل را مطالعه کنید، نشریه دیجیتال AD WEEK مرجع اصلی است.

ادامه مطلب شخصیت های سریال گیم آف ترونز تبلیغاتچی می شوند.


 علیجاه شهربانویی مدیر عامل آژانس تبلیغاتی سان
عضو هیات علمی و مدرس دپارتمان تبلیغات مدرسه کسب و کار بن ژیوار

شخصیت های سریال گیم آف ترونز تبلیغاتچی می شوند!

 بازی آژانس ها

  • علیجاه شهربانویی
  • ۰
  • ۰

هرگاه صبحت از برند شخصی یا برندسازی شخصی به میان می آید ناخودآگاه ما به یاد آرتیست ها و یا به قول امروزی ها ایسنتاگرام ها می افتیم. امروزه به کمک رسانه های اجتماعی خیلی زود تبدیل به یک شخص معروف می شوند. بماند که چقدر این معرف شدن هم معنی آن چیزی است که اندیشمندان بازاریابی از آن یاد می کنند. به هرحال چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم آدم معروفها پیشتر با شبکه فیس بوک و این روزها با توئیتر و اینستاگرام برند شخصی خود را راهبری می کنند و از مجال برای فرصت های پیش رو استفاده می کنند.

مبحث بازاریابی سیاسی نیز از حوزه هایی است که شدیدا تحت تاثیر برندهای شخصی قرار می گیرد. به عنوان مثال، انتخابات مهم، نظیر انتخابات ریاست جمهوری در هر کجای دنیا، علاوه بر اینکه تحت تاثیر برنامه های کاندیداهای منتخب برای مسوولیت پیش قرار دارد اما به شدت به مساله برند شخصی کاندیداها نیز مربوط است. بنابراین کاندیداها سعی می کنند تا با بروز و ارائه تداعیات مثبت نسبت به زندگی شخصی شان – یا به عبارت دیگر برند شخصی شان- رای دهندگان را تحت تاثیر قرار دهند و بیشتر رای جمع کنند.

حتی کسب قدرت در کارزارهای انتخاب ریاست جمهوری در کشورهایی مثل ایالات متحده بقدری بر مدار بی اخلاقی می گردد که کاندیداها از ضربه زدن به برند شخصی طرف مقابل هیچ ابایی ندارند و هر نکته ای از زندگی شخصی طرف مقابل را بهانه ای برای تخریب بکار می برند. اتفاقاتی که میان دو کاندیدای اخیر ریاست جمهوری آمریکا یعنی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون ناظر این مدعاست. مشکلات اخلاقی دونالد ترامپ و ضعف جسمانی کلینتون و ماجرای ایمیل های وی که از سوی اف بی آی افشا شد، ناظر بر این مدعاست. ادامه مطلب برند شخصی ...

  • علیجاه شهربانویی
  • ۰
  • ۰

تبلیغاتچی ها چقدر به صنایع ادبی در ساخت شعارهای تبلیغاتی اهمیت می دهند؟

در مورد برتری بصری بر کلامی نوشته ام. و دخترم، لورا رایز، کتابی در مورد این موضوع به نام «چکش بصری» نوشته است. اما جامعه بازاریابی هنوز غرق در کلمات است. با این حال، راهی وجود دارد تا کلمات خود را اثرگذارتر سازید. این راه استفاده از “صنایع ادبی و تصویرسازی کلامی” نام دارد.

روزنامه نگاران استفاده کنندگان مکرر این مفهوم هستند. هنگامی که افراد مشهور از شغل خود در کسب و کار و یا دولت بازنشسته می شوند، هرگز «بازنشسته نمی شوند.» آنها همیشه «کناره گیری می کنند.»

زمانی که کلمات «کناره گیری» را می خوانید، سمت «شنیداری» چپ مغز شما کلمات را درک کرده و سمت «دیداری» راست تصویر ذهنی از یک فرد کناره گیر ایجاد می کند.

درگیر نمودن هر دو نیمه مغز خود در واقع، تاثیر ایده «بازنشستگی» را دو برابر می کند.

دو نوع گفتار.

نوع اول گفتار تحت اللفظی و دقیق  و نوع دوم گفتار بار استفاده از صنایع ادبی. هرچه ایده عاری از کیفیت باشد، بیشتر احتمال دارد با گفتار صریح بیان شود. هرچه ایده خاص تر باشد، بیشتر احتمال دارد با استفاده از صنایع ادبی و به شکل ظریفی بیان شود.

ایده های بزرگ مفهومی مانند محصولات با کیفیت بالا، فن آوری روز، نیروی فروش مشتری گرا، خدمات در سطح جهانی و بسیاری از مفاهیم دیگر تقریبا در بازاریابی بی فایده هستند. با این حال، شرکت ها معمولا از چنین ایده های در شعارهای خود استفاده می کنند.

«اعتماد به حرکت» (Confidence in motion) شعار بازاریابی طولانی مدت سوبارو است که به تسلط برند در وسایل نقلیه دو دیفرانسیل اشاره دارد. اما بهتر نبود از “رهبر در خودروی دو دیفرانسیل” به عنوان شعار استفاده کرد؟

زاپوس می توانست از «اعتماد به سفارش» به عنوان شعار بازاریابی خود استفاده بکند. در عوض، این برند از حمل و نقل رایگان به هر دو روش استفاده کرد، ایده ای که می توانست فورا تصور شود.

کمپین The ultimate driving machineبرند بی ام دبیلو مثال دیگری است. BMW می توانست از یک شعار جامع تر مانند خودرویی با عملکرد بی نهایت استفاده بکند. اما رانندگی را می توان تصور کرد ولی عملکرد را خیر.

ادامه مطلب صنایع ادبی در تبلیغات

  • علیجاه شهربانویی
  • ۰
  • ۰


علیجاه شهربانویی


نمی توان یک کالا را به همه فروخت
علیجاه شهربانویی، مشاور، تحلیلگر و مدرس بازاریابی در رابطه با بررسی و نقد آگهی تلویزیونی دورتو به «فرصت امروز» می گوید: باید در ابتدا خاطرنشان شوم که تبلیغ خوب دارای سه رکن؛ تعیین استراتژی صحیح تبلیغاتی، خلاقیت و اجرا است، اما همانطور که صاحبنظران رشته تبلیغات به خوبی می دانند، نقد تیزرهای تبلیغاتی از منظر استراتژیک تنها با دیدن تیزرها میسر نیست، بلکه مباحث استراتژیک تبلیغاتی از بطن تحقیقات بازار بیرون می آید که این تحقیقات در اختیار ما قرار ندارد که بتوانیم با علم بر آن نسبت به نتیجه نهایی تیزرها نظر بدهیم. البته این امکان که بتوانیم در زمینه به کارگیری خلاقیت به عنوان یک اندیشه مرکزی و همین طور ساخت و اجرای تبلیغ که اتفاقا بسیار تحت تأثیر رکن اول (استراتژی تبلیغاتی) هستند، ابراز نظر کنیم، وجود دارد.

مباحث استراتژیک تبلیغاتی از بطن تحقیقات بازار بیرون می آید.

وی در ادامه با اشاره به گروه مخاطب این آگهی می گوید: همانطور که اشاره شد، پاسخ به این سوال که آیا این تبلیغ گروه خاصی را هدف داده یا خیر جزو موارد تحقیقات بازار این کمپین است و ما به صورت محدودی می توانیم در این زمینه اظهار نظر کنیم. طبق شنیده ها، اینطور که در آگهی روایت می شود، دو تبلیغ دورتو که به سفارش شرکت نگین بهداشت آرین ساخته شده، قرار است خانم های کدبانو را تحت تأثیر قرار دهد.

همکاری شرکت نگین بهداشت آرین با شرکت تبلیغاتی سازنده محصولات قبلی این شرکت یعنی شامپو پرژک در ساخت تبلیغات دورتو هم ادامه دارد که در اینجا باید گفت همکاری طولانی مدت بین دو طرف در عرصه تبلیغات حرکت پسندیده ای است که ما در ایران کمتر شاهد این موضوع هستیم؛ امری که در کشورهای توسعه یافته به وضوح مشاهده می شود تا جایی که می توان گفت برخی شرکای تجاری تا دهه ها نیز با هم همکاری دارند.

اما اگر به این مسئله بازگردیم که آیا این آگهی ها، گروه خاصی را هدف قرار داده یا خیر؟ باید عرض کنم به طور کلی ما در زمینه مسئله بخش بندی بازار  (Segmentation) ضعف داریم و این تنها مربوط به این آگهی یا این شرکت تبلیغاتی نیست. البته ضعف ما بیش از اینکه ناشی از بحث تحقیقات بازار باشد، ناشی از این است که احساس می کنیم محصول ما به کار همه می آید و این طرز نگاه خیلی مرتبط با آژانس تبلیغاتی سازنده نیست، بلکه تولیدکنندگان علاقه مند هستند که کالای شان را به همه بفروشند.

ما در ایران در زمینه بخش بندی بازار  (Segmentation) ضعف داریم.

من به کرات در جلسات مشاوره این مسئله را شاهد بودم که سفارش دهندگان تبلیغات از ما می خواهند که برنامه ریزی تبلیغات را به سمتی پیش ببریم که آگهی طیف وسیعی از جامعه را مورد هدف قرار دهد. در حقیقت سفارش دهندگان تبلیغ، نه تنها کمتر دانشی در این زمینه ندارند، بلکه کسانی که به این مسئله نیز واقفند، به آن اعتقادی ندارند و تصور می کنند که اگر کالای خود را به تمام مخاطبان بفروشند احتمال افزایش درآمد شرکت بالا می رود که این تفکر نادرستی است.

ادامه مطلب نقد و بررسی آگهی تلویزیونی را از این لینک مطالعه بفرمایید.

  • علیجاه شهربانویی