تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند
  • ۰
  • ۰

نگاهی به تبلیغات محیطی شرکت بنز در ایران

همواره تبلیغات شرکت های معروف خودرو سازی در ایران محور گفتگوها و در برخی مواقع حاشیه ها در محافل تبلیغات بوده است. به بهانه تبلیغات جدید شرکت ستاره ایران نماینده رسمی برند بنز در ایران نگاهی خواهیم داشت به نقد آقای مصطفایی از همراهان خوب کانال تبلیغات و مدیریت برند. امید است مد نظر دوستان قرار گیرد.

در چند روز گذشته شاهد بیلبورد ویا بهتربگم تصویری عجیب در یک بیلبورد بودم.
به راستی واقعا مدیران صنعت خودرو و علی الخصوص همکاران ما در بخش بازاریابی وتبلیغات به کدام سمت قدم بر می دارند.
در سالهای اخیر در صنعت خودرو و در بخش بازاریابی و تبلیغات شاهد تغییرات با موجی سینوسی بوده ایم البته اما نه اینقدر جالب که همکاران عزیز ما در شرکت ستاره ی ایران انتخاب کرده اند.
در همه جای دنیا و بویژه در فضای مجازی به خوبی شاهد رقابت تبلیغاتی غول های صنعت خودرو با یکدیگر هستیم، جایی که مرسدس بنز، بی ام و و آئودی کوری خوانی های بسیاری برای هم داشته اند.
و هر یک موفق به پشت سر گذاشتن دیگری داشته است و اینبار رویدادی عجیب وکاملا غیر حرفه ای رخ داده است، مدتی ست شرکت پرشیا در ادامه ی فعالیتهای بازاریابی خود در حوزه ی تبلیغات محیطی کمپین ها و یا برنامه های تبلیغاتی پروموشن محور داشته است و به همین نحو و با کمیتی بسیار کمتر از سه سال اخیر شرکت ستاره ی ایران نماینده ی رسمی مرسدس بنز آلمان در ایران.
قصد بنده تخریب نام تجاری بنز و بالابردن بی ام و نیست کما اینکه در دنیای واقعیت و خارج از این نقد طرفدر مرسدس بنز نیز هستم، ولی اینبار موضوع گونه ی دیگری ست که ازجنبه ی کاملات تخصصی و حرفه ای به آن توجه کرده ام حوزه فعالیت کاری و تحصیلات آکادمیک خود یعنی " بازاریابی وفروش".
همه واقف هستیم تبلیغات و فروش هر دو بخش از ارکان بازاریابی هستند و تبلیغات کلید ابزاری برای توسعه بازاریابی و نیل به ازدیاد فروش.

حال همکاران ما را چه شدهاست؟ دیدن چنین صحنه هایی یا موجب فرو رفتن فکر به عمق فاجعه ی به دانشی برخی دراین حوزه هست یا اساسا به سلایق و ذائقعه ی بخش دولتی ـ بخش خصوصی مرتبط است؟!!!
از نظر محققین علمی و روانشاسان خلاقیت متاثر از سه چیز است: تجربه، دانش و علاقه وبا نبود هر جزء یا بخشی از اجزاء خلاقیت رخ نمی دهد و یا دچار نقصان هست.
در تصویر تفاوت تبلیغات محیطی دو شرکت پرشیا خودرو بعنوان ارائه کننده ی محصولات بی ام و و شرکت ستاره ایران نماینده رسمی مرسدس بنز آلمان رو شاهد هستیم.
به واقع تفاوت از رفتار و علایق سلیقه ای؟، دانش محور؟ و یا تجربیات والاست؟؟؟
به گمان بنده تبلیغات در صنعت خودرو اقیانوسی ست با پنهای زیاد ولی عمقی کم، چرا که به راحتی می توان در آن قدم گذاشت و هم با شناخته ها و هم با ناشناخته هایش آشنا شد، اما در همین کمی عمق هم می توان غرق شد و یا در پهنای پیکره ی آن گم شد.
در تبلیغات سه هدف اصلی دنبال می شود، یک آگاهی دادن از برند و محصول برای حضور در بازار، دوم آگاهی دادن از برند و محصول رقابت و ازدیاد در فروش و سوم برای آگاهی دادن از تداوم حضور، حال اینکه کیفیت و کمیت آن چگونه ست خود بحثی مفصل دارد.
تبلیغات چند ابزار مختلف دارد که یکی از آنها تبلیغات محیطی یا Environmental هست، در بخش تبلیغات محیطی و در بخش محاسبه وبدست آوردن میزان اثربخشی تبلیغات مولفه های متعددی داریم ولی قبل از آن باید دید پیام را چگونه به مخاطب رسانده ایم و یا اساسا رسانده ایم؟
تبلیغات بنز در ایران

تبلیغات محیطی بویژه تبلیغات بر روی بیلبوردها بدلیل کمی زمان قرار گرفتن در نگاه مخاطب دو رکن اصلی دارند:
۱- تصویر یا طرح گرافیکی تاثیرگذار
۲- شعار تبلیغاتی گویا و اثربخش

که البته هر دو سبب رساندن پیام به مخاطب هستند تا در ذهن مخاطب جای بگیرند و به نوعی TOP of the Mind شوند.

درقیاس این دو تبلیغ در بخش طراحی ازدهام و ترافیک بصری حجمی از اطلاعات ریز رو در تبلیغ مرسدس بنز می بینیم و گویایی و هدفمند بودن تبلیغات بی او و را که بی شک حتی اگر از سه سال پیش تاکنون چونان تغییرات فرمیکی به خود نگرفته ولی قاعده و اسلوب تبلیغات در آن به خوبی رعایت شده است.

تبلیغات بنز در ایران


هر چند تبلیغات مرسدس در ایران از سنوات اخیر دچار نقصان بوده است اما با تصویر کنونی که بیشتر برای صفحات نیازمندی ها و یا درجدر و بسایتها و فورومهای اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا رساندن پیام به مخاطب خیلی هم چشم نواز نبوده است.

تبلیغات بنز در ایران


تبلیغات بنز در ایران

در حالیکه در تصاویر زیر توجه شما را به بخشی از خلاقیت و جذابیت بصری تبلیغات نوآورانه و خلاقانه ی مرسدس بنز در دنیا جلب می کنم.

تبلیغات بنز در ایران

موفقیت یا شکست یک برند نشات گرفته از تفکر مدیریتی آن است،  متاسفانه در بخش بازاریابی و فروش محصولات مرسدس بنز در سالهای اخیر شاهد رشد و موفقیت چشم گیری نبودیم علی رغم اینکه با همان مشکلات چه بسا سخت تر بی ام و موفق تر ظاهر شده و این تفاوت متاثر از نگرش مدیریتی حاکم می باشد.
به امید اینکه کلام بنده سبب رنجش دوستان در شرکت ستاره ایران و غرور دیگر دوستان در شرکت پرشیا خودرو نشود و هر دو بزرگواران سعی در تغییر روش و عدم تغییر روش خود نمایند.
با سپاس
عقیل مصطفایی
کارشناس صنعت خودرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی