تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


عصر بانک؛  یکی از چهار مولفه اصلی در آمیخته بازاریابی (که قبلا در همین ستون معرفی شده است)، مولفه ترویج (Promotion) است که ابزارهای ارتباطی یکی از مباحث اصلی در آن است. به‌طور یقین ابزارهای ارتباطی زمانی می‌توانند اثربخشی بیشتری داشته باشند که به جای انفصال، با هم هماهنگی و یکپارچگی داشته باشند و مجموعه‌ای از روش‌های ارتباطی هماهنگ می‌تواند هم‌افزایی موثری ایجاد کنند.

 

یکپارچگی ابزارهای ارتباطی می‌تواند در سطوح مختلفی رخ دهد، این یکپارچگی می‌تواند در سطوح افقی، عمودی، داخلی و خارجی اتفاق بیفتد. یکپارچگی افقی در ابزارهای ارتباطی بازاریابی و سراسر واحدهای عملکردی سازمان زمانی اتفاق می‌افتد که تمامی واحدها اعم از تولید، مالی، توزیع و ارتباطات با هم کار کنند و به‌طور کاملا آگاهانه تصمیمات و اقدامات خود را به‌صورت پیامی مشترک به مشتریان ارسال کنند. یکپارچگی عمودی، به معنای پیوستگی ابزارهای ارتباطی بازاریابی با اهداف کلان و استراتژی‌های سازمان و حمایت و پشتیبانی از آنها است. ازجمله مثال‌های خوب برای این یکپارچگی ارسال پیام‌های چشم‌اندازهای سازمان‌ها در ارتباطات ایجاد شده با مشتری است. یکپارچگی داخلی؛ به معنای آگاه سازی و انگیزه بخشی به کارکنان سازمان در مورد پیشرفت‌ها و پروژه‌های جدید، دریافت استانداردها یا شرکای تجاری تازه است. یکپارچگی خارجی به معنای استفاده از پتانسیل شرکت‌های دیگر برای ایجاد ارتباط بازاریابی است برای مثال، می‌توان از ارائه تبلیغات مشترک با یک شرکت دیگر استفاده کرد.


معرفی ابزار
اگرچه ایجاد یکپارچگی در ارتباطات بازاریابی نیازمند صرف تلاش، برنامه‌ریزی و تخصیص منابع است، اما استفاده از این ابزار می‌تواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی، افزایش فروش و سود، صرفه‌جویی در هزینه و زمان و تنش در بازاریابی شود.

 


یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این ابزار افزایش سود ناشی از اثربخشی مناسب است، گاهی ممکن است یک پیام مناسب و یکپارچه تاثیرگذاری به مراتب بیشتری از هزاران پیام بی‌ربط برای مخاطبان داشته باشد. وقتی مخاطبان مجموعه‌ای پیام‌های ارتباطی به هم پیوسته و متناسب، به هنگام و برنامه‌ریزی شده دریافت می‌کنند، می‌توانند تصمیم‌گیری مناسب‌تری برای انتخاب داشته باشند. با وجود عقل سلیم وجود یکپارچگی در ارتباطات بازاریابی را می‌پذیرند، اما مشاهده می‌شود که سازمان‌ها با اجرا، پیاده‌سازی و استفاده از آن با مسائلی روبه‌رو هستند. یکی از دلایل این موضوع وجود ساختارهای سازمانی انعطاف‌ناپذیر است، مدیران در چنین سازمان‌هایی برای محافظت از بودجه و قدرت خود، در مقابل IMC از خود مقاومت نشان می‌دهند. درحالی که اگر تمامی ارکان سازمان از اهمیت یکپارچگی در ارتباطات بازاریابی آگاه باشند، همکاری مناسب و اثربخشی از خود نشان می‌دهند. جالب اینکه در برخی از شرکت‌های بزرگ(که در کشور ما نیز کم نیستند)، به دلیل وجود رقابت ناسالم این یکپارچگی حتی در واحد بازاریابی سازمان نیز مشاهده نمی‌شود و این مساله در دراز مدت تاثیرات مخربی بر تصویر سازمان در ذهن مشتری خواهد گذاشت.


برای ایجاد یکپارچگی در ارتباطات بازاریابی گام‌های زیر را بردارید:


1) حمایت کامل مدیریت را داشته باشید. با اطمینان از اینکه مدیریت ارشد IMC را درک کرده است؛ حمایت و پشتیبانی آنها را جلب کنید.


2) در سطوح مختلف مدیریت یکپارچگی ایجاد کنید. با برنامه ریزی و تشکیل جلسات منظم، به مدیران سازمان اهمیت IMC را منتقل و در آنها یکپارچگی ایجاد کنید.


3) برای ارتباطات بازاریابی استراتژی شفافی تدوین کنید. برای ارتباطات در بازاریابی باید اهداف و استراتژی‌های روشنی داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید ارتباطات بازاریابی ایجاد شده، برای نام تجاری شما ارزش افزوده ایجاد می‌کند.


4) اول به مشتری به فکر کنید. ارتباطات بازاریابی را در سراسر فرآیند خرید مشتریان خود قرار دهید. مراحل قبل از خرید مشتری را به خوبی شناسایی کنید و در هر مرحله یک ابزار ارتباطی مناسب با آن انتخاب و استقرار دهید.


5) برای ارتباطات بازاریابی یک سیستم اطلاعاتی مناسب را به‌کار گیرید. برای ایجاد یکپارچگی در ارتباطات بازاریابی، نیاز به سیستم اطلاعاتی مناسبی در مورد مشتریان هستید تا بتوانید در زمان مناسب اطلاعات و پیام‌های مهم را به آنها منتقل کنید.


6) از رسانه‌های مختلف برای ابزارهای ارتباطی استفاده کنید. با توجه به متغیرهایی چون نوع ارتباط(یک طرفه یا دوطرفه) با مشتری و همچنین نحوه ارتباط (جمعی یا هدف‌گیری شده) نوع ابزارهای ارتباطی خود را انتخاب و از آن استفاده کنید.


7) همیشه برای تغییر آماده باشید. از تجارب خود در بازاریابی یادگیری داشته باشید و به‌طور مستمر برای ایجاد ارتباطات موثر در بازاریابی در حال جست‌وجو باشید و همیشه برای تغییر رویکرد در بازاریابی آماده باشید.

لینک منبع

  • علیجاه شهربانویی
  • ۰
  • ۰

یکی از جدیدترین و آخرین ابزارهای بازاریابی دیجیتال در جهان، اینفلوئنسر مارکتینگ ( Influencer marketing ) یا بازاریابی از طریق تاثیرگذاران است.

منظور از تاثیرگذاران افرادی هستند که طی مدتی طولانی و با انتشار محتوای مفید ]در شبکه های اجتماعی، علی الخصوص اینستاگرام[ شخصیت آنلاین قابل قبولی را برای خود ساخته و پتانسیل تاثیرگذاری بر نظرات و رفتار مخاطبان را ایجاد می کنند. محتوای منتشرشده از سوی او یک محوریت مشخص (سبک زندگی، آشپزی، مد، سفر، پزشکی یا …) دارد و نظراتش در آن حوزه برای دنبال‌کنندگان قابل احترام و اطمینان است. این فرد با انعکاس زندگی خود، به جذاب ترین شکل ممکن، شخصیت و سبک زندگی ایده آلی را از خود در ذهن مخاطبین ساخته و رفته رفته یک کشش میان تمایلات افراد رو به افزایش وی، و عادات، علایق و رفتارهایش فزونی می یابد.

اینفلوئنسرها به ۳ دسته تقسیم می شوند. یک دسته افرادی هستند که عده ای بواسطه شهرتشان سبک زندگی آنان را دوست دارند؛ از جمله ورزشکاران، بازیگران و خواننده ها. دسته دیگر متخصصانی هستند که بواسطه تخصص خود تاثیر گذارند. برای مثال آشپزها و آرایشگران. این دسته بیشتر در حیطه محصولات حوزه تخصص خودشان بر روی افراد تاثیر گذارند. دسته سوم، افرادی هستند که به بواسطه سبک زندگی جذاب و ایده آلشان برای برخی، پر فالوئر شده و تاثیر گذار می شوند. مثلاً دختران جوانی که زندگی لوکسی دارند، عکاس های اینستاگرامی، برخی مادرها با عکس های کودکانشان، و جوانانی که اهل سفر هستند و سفرنامه شان را باشتراک می گذارند.

به فرآیند جلب اعتماد مخاطبان یک Influencer و تبدیل این دنبال کنندگان به مشتری از طریق نظرات او، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند. در واقع در این فرآیند پیام برند شما از طریق یک منبع مورد اعتماد و مورد علاقه به مخاطبان ارائه می‌شود. یک بازیگر، یک فروشگاه مبلمان منزل را به دنبال کنندگانش توصیه می کند، یک آرایشگر معروف و پر طرفدار ]در اینستاگرام[ از برند خاصی از لوازم آرایشی بهداشتی تعریف می کند، دخترک جوان خوش پوش، کافه و رستوران های خاصی را معرفی می کند، تجربه خوب خریدش پیرامون خرید از یک فروشگاه اینترنتی را باشتراک می گذارد، یا اینستاگرمر ِ دیگری که اهل سفر است و دست به قلم، از جدید ترین نوشیدنی خنک یک مارک تجاری رونمایی می کند.

ادامه مطلب بازاریابی از طریق تاثیر گذاران یا اینفلوئنسر مارکتینگ

  • علیجاه شهربانویی
  • ۰
  • ۰

نگاهی به تبلیغات محیطی شرکت بنز در ایران

همواره تبلیغات شرکت های معروف خودرو سازی در ایران محور گفتگوها و در برخی مواقع حاشیه ها در محافل تبلیغات بوده است. به بهانه تبلیغات جدید شرکت ستاره ایران نماینده رسمی برند بنز در ایران نگاهی خواهیم داشت به نقد آقای مصطفایی از همراهان خوب کانال تبلیغات و مدیریت برند. امید است مد نظر دوستان قرار گیرد.

در چند روز گذشته شاهد بیلبورد ویا بهتربگم تصویری عجیب در یک بیلبورد بودم.
به راستی واقعا مدیران صنعت خودرو و علی الخصوص همکاران ما در بخش بازاریابی وتبلیغات به کدام سمت قدم بر می دارند.
در سالهای اخیر در صنعت خودرو و در بخش بازاریابی و تبلیغات شاهد تغییرات با موجی سینوسی بوده ایم البته اما نه اینقدر جالب که همکاران عزیز ما در شرکت ستاره ی ایران انتخاب کرده اند.
در همه جای دنیا و بویژه در فضای مجازی به خوبی شاهد رقابت تبلیغاتی غول های صنعت خودرو با یکدیگر هستیم، جایی که مرسدس بنز، بی ام و و آئودی کوری خوانی های بسیاری برای هم داشته اند.
و هر یک موفق به پشت سر گذاشتن دیگری داشته است و اینبار رویدادی عجیب وکاملا غیر حرفه ای رخ داده است، مدتی ست شرکت پرشیا در ادامه ی فعالیتهای بازاریابی خود در حوزه ی تبلیغات محیطی کمپین ها و یا برنامه های تبلیغاتی پروموشن محور داشته است و به همین نحو و با کمیتی بسیار کمتر از سه سال اخیر شرکت ستاره ی ایران نماینده ی رسمی مرسدس بنز آلمان در ایران.
قصد بنده تخریب نام تجاری بنز و بالابردن بی ام و نیست کما اینکه در دنیای واقعیت و خارج از این نقد طرفدر مرسدس بنز نیز هستم، ولی اینبار موضوع گونه ی دیگری ست که ازجنبه ی کاملات تخصصی و حرفه ای به آن توجه کرده ام حوزه فعالیت کاری و تحصیلات آکادمیک خود یعنی " بازاریابی وفروش".
همه واقف هستیم تبلیغات و فروش هر دو بخش از ارکان بازاریابی هستند و تبلیغات کلید ابزاری برای توسعه بازاریابی و نیل به ازدیاد فروش.

حال همکاران ما را چه شدهاست؟ دیدن چنین صحنه هایی یا موجب فرو رفتن فکر به عمق فاجعه ی به دانشی برخی دراین حوزه هست یا اساسا به سلایق و ذائقعه ی بخش دولتی ـ بخش خصوصی مرتبط است؟!!!
از نظر محققین علمی و روانشاسان خلاقیت متاثر از سه چیز است: تجربه، دانش و علاقه وبا نبود هر جزء یا بخشی از اجزاء خلاقیت رخ نمی دهد و یا دچار نقصان هست.
در تصویر تفاوت تبلیغات محیطی دو شرکت پرشیا خودرو بعنوان ارائه کننده ی محصولات بی ام و و شرکت ستاره ایران نماینده رسمی مرسدس بنز آلمان رو شاهد هستیم.
به واقع تفاوت از رفتار و علایق سلیقه ای؟، دانش محور؟ و یا تجربیات والاست؟؟؟
به گمان بنده تبلیغات در صنعت خودرو اقیانوسی ست با پنهای زیاد ولی عمقی کم، چرا که به راحتی می توان در آن قدم گذاشت و هم با شناخته ها و هم با ناشناخته هایش آشنا شد، اما در همین کمی عمق هم می توان غرق شد و یا در پهنای پیکره ی آن گم شد.
در تبلیغات سه هدف اصلی دنبال می شود، یک آگاهی دادن از برند و محصول برای حضور در بازار، دوم آگاهی دادن از برند و محصول رقابت و ازدیاد در فروش و سوم برای آگاهی دادن از تداوم حضور، حال اینکه کیفیت و کمیت آن چگونه ست خود بحثی مفصل دارد.
تبلیغات چند ابزار مختلف دارد که یکی از آنها تبلیغات محیطی یا Environmental هست، در بخش تبلیغات محیطی و در بخش محاسبه وبدست آوردن میزان اثربخشی تبلیغات مولفه های متعددی داریم ولی قبل از آن باید دید پیام را چگونه به مخاطب رسانده ایم و یا اساسا رسانده ایم؟
تبلیغات بنز در ایران

تبلیغات محیطی بویژه تبلیغات بر روی بیلبوردها بدلیل کمی زمان قرار گرفتن در نگاه مخاطب دو رکن اصلی دارند:
۱- تصویر یا طرح گرافیکی تاثیرگذار
۲- شعار تبلیغاتی گویا و اثربخش

که البته هر دو سبب رساندن پیام به مخاطب هستند تا در ذهن مخاطب جای بگیرند و به نوعی TOP of the Mind شوند.

درقیاس این دو تبلیغ در بخش طراحی ازدهام و ترافیک بصری حجمی از اطلاعات ریز رو در تبلیغ مرسدس بنز می بینیم و گویایی و هدفمند بودن تبلیغات بی او و را که بی شک حتی اگر از سه سال پیش تاکنون چونان تغییرات فرمیکی به خود نگرفته ولی قاعده و اسلوب تبلیغات در آن به خوبی رعایت شده است.

تبلیغات بنز در ایران


هر چند تبلیغات مرسدس در ایران از سنوات اخیر دچار نقصان بوده است اما با تصویر کنونی که بیشتر برای صفحات نیازمندی ها و یا درجدر و بسایتها و فورومهای اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا رساندن پیام به مخاطب خیلی هم چشم نواز نبوده است.

تبلیغات بنز در ایران


تبلیغات بنز در ایران

در حالیکه در تصاویر زیر توجه شما را به بخشی از خلاقیت و جذابیت بصری تبلیغات نوآورانه و خلاقانه ی مرسدس بنز در دنیا جلب می کنم.

تبلیغات بنز در ایران

موفقیت یا شکست یک برند نشات گرفته از تفکر مدیریتی آن است،  متاسفانه در بخش بازاریابی و فروش محصولات مرسدس بنز در سالهای اخیر شاهد رشد و موفقیت چشم گیری نبودیم علی رغم اینکه با همان مشکلات چه بسا سخت تر بی ام و موفق تر ظاهر شده و این تفاوت متاثر از نگرش مدیریتی حاکم می باشد.
به امید اینکه کلام بنده سبب رنجش دوستان در شرکت ستاره ایران و غرور دیگر دوستان در شرکت پرشیا خودرو نشود و هر دو بزرگواران سعی در تغییر روش و عدم تغییر روش خود نمایند.
با سپاس
عقیل مصطفایی
کارشناس صنعت خودرو

  • علیجاه شهربانویی