تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند

همراه ما باشید با مطالب علمی ، تحلیلی و کاربردی در زمینه تبلیغات ، بازاریابی و مدیریت برند

تبلیغات | بازاریابی | مدیریت برند
  • ۰
  • ۰

تفاوت تبلیغات ایرانی و خارجی از منظر جامعه شناسی ایرانی

مقدمه ای بر تفاوت تبلیغات ایرانی و خارجی :  بسیاری از نزدیکان و حتی دانشپذیران عزیزی که در دوره های مختلف در خدمتشان هستم، از من خرده می گیرند، که شما تبلیغات ایرانی را یکسره نقد  و گاهی تخریب می کنی و تبلیغات خارجی را ستایش می کنی و این روش صحیح نیست. همیشه این دوستان به من توصیه می کنند که از زاویه و منظر بهتری به تبلیغات ایرانی نگاه کنم.

اما واقعیت این است که هرقدر که سعی کردم با استفاده از عینک خوش بینی که این عزیزان، همکاران و گاهی کاربران کانال تبلیغات و مدیریت برند، برایم تجویز کردند، تا عرصه های زیباتری از تبلیغات ایرانی، ببینم، اما توفیقی زیادی نداشتم. از دید من برخی مسائل در صنعت تبلیغات ایران نهادینه شده است که باعث فاصله زیاد ما با کشورهای مترقی شده است و اساس تفاوت تبلیغات ایرانی و خارجی ( کشورهای توسعه یافته ) در همین موضوعات است که در چهار نوشته جداگانه به آن خواهم پرداخت.

واسطه گری و رانت
لابی گری و دلالی مساله ای است که به صورت افراطی دامنگیر صنعت تبلیغات ایران شده است و در پروژه های بزرگ به جز برخی استثنائات، این دلالان هستند که شرکت تبلیغاتی را انتخاب می کنند. همانطور که در نوشته ای دیگر نیز به این مساله اشاره کردم، گاهی دلالان پا را از تعیین شرکت تبلیغاتی مجری پروژه فراتر می گذارند و  خودشان به صورت آشکار یا پنهان در مصدر انجام یک پروژه تبلیغاتی می نشینند و برای آن پروژه تبلیغاتی نقشه راه و برنامه اجرایی تدوین می کنند. این واسطه از آنجا که تنها به سود خودشان فکر می کنند، با هزینه کردن بودجه تبلیغاتی در جاهایی که سود بیشتری برای خودشان دارد، فاجعه به بار می آورند.

حتی این رویکرد مخرب به حدی گستاخانه توسط این واسطه ها اجرا می شود که آنها نگرانی در تفاوت های میان تبلیغات فاجعه باری که خودشان درست می کنند با تبلیغاتی که در گذشته از یک کانال نسبتا درست و مطلوب تولید شده است ندارند.

اگر تبلیغات یک شرکت در سال یا فصل جدید به ناگاه دچار افت شدید کیفیت شد، احتمالا پای یک واسطه یا یک مدیر جدید همه چیز دان،درمیان است!

این واسطه ها که متاسفانه حتی در ساختار داخلی شرکت ها و سازمان های سفارش دهنده تبلیغات مثل بخش تبلیغات، روابط عمومی یا بازاریابی و گاهی تدارکات حضور دارند، با انجام هر پروژه تبلیغاتی مخالفند، مگر اینکه از کانال آنها و از طریق افراد و شرکت های مورد تایید آنها انجام پذیرد و اثربخشی برنامه های تبلیغاتی آخرین چیزی است که به آن می اندیشند.

ادامه مطلب